MTMEDiA Copy  PRESENTERAR Presents Präsentiert presente présenter PRZEDSTAWiENiE

VAD What Was che cosa Ce qui JAKi
Arbetsversion av Specialarbetet PÅVERKAN genom bild och skrift, Malmö latinskola, S 3 C

VAR Where Wo dove Là où DOKAD MTmedia.SE < 6. PORTFOLiO < 6specialarbete < kommunikationsmodeller6specialarbete.html
Slutgiltig version kan rekvireras från Martin Thörnquist

NÄR Whe Wann quando Quand PODCZAS 20 april Vårterminen 1993
UPPDATERAD Uptodate Aktualisiert aggiornato À jour UAKTUALNiONO UPPDATERAD


Uptodate



Aktualisiert



aggiornato





À jour








UAKTUALNiONO



tidssvarende




MODERN



oppdatert






современный






05.03.2024




VEM
Who

Wer

chi

Chi


KTóRZY

hvem

KiK

kven



20.04.2024



VEM
Who Wer chi Chi KTóRZY
MARTiN THöRNQUiST [Malmö]
HANDLEDARE; Stellan Widholm [Falsterbo / Malmö] Johan Elmfeldt [Karlskrona / Ronneby / Lund / Malmö]


HUR How Wie come Comment JAKiM KOMMUNiKATiONSMODELLER
Jag har redan redovisat ett antal modeller för offentlig kommunikation i iNLEDNiNGS-
KAPiTLET. Vad jag kommer att ta upp blir det mesta från enklare skisser till mer
omfattande analysmodeller med polariserade denotations och konnotationsnivåer
som naturlig följd. Enligt "Det köpta språket" "Enkelt uttryckt kan kommunikationen
beskrivas som tre moment i en process: Framställning, överförande och mottagande
av budskap" [s.9]

ENKEL KOMMUNiKATiONSMODELL
S=Sändaren som framställer budskapet via
Me=Meddelandet som tolkas av M=Mottagaren.

MODELL MED BÅDE KOD OCH BRUS

..........Brus |
..................V
S –> Me –> K –> M
.|..........................|.
. ––––> KOD <––––

KOD innebär regler och konvenventioner för hur meddelandet framställs och tolkas.
Brus är de störningar som kan uppträda såsom ovanstående fel på K=Kanalen till
exempelvis hos en TV-apparat. Felen beror ju varken på S, Me eller M själv...

MASSKOMMUNiKATiONSMODELLEN

Ko –> Me –> K –> M –> E
.^................................... |
|.....................................V.
.<–––––– feedback <––––––

Sändaren=S är utbytt mot Ko=Kommunikator då avsändaren ej är en utan flera personer.

E=effekt[iv påverkan]

Feedback innebär en återföring / återkoppling till Ko.

En bildspråklig funktion / intention [tas upp under begreppet "syfte" vid KOMMERSiELL
PÅVERKAN –allmänt]
Beror på sändarens budskap eller rättare uttryckt; på vilken komponent tonvikten
läggs. Komponenter kan vara sändare [emotiv funktion] själva ämnet [informativ],
meddelandet [poetisk] och mottagaren [konnativ funktion – vilken betyder strävan
mot ett visst bestämt mål] Det sistnämnda används bland annat vid reklam /
propaganda / underhållning och för främjande av läsning; tillgänglig "för de många".

Ovanstående är hämtat från Påverkan genom bilder [s.16–19] emedan nedan
endast kan sägas vara inspirerat av Påverkan [s. 86–93] och Det köpta språket
[s. 10–15] och i viss mån även Bildboken]

Vi anser gärna att det vi ser är sanning. Tyvärr kan man inte alltid påstå att så är fallet.
[mer om detta i avsnitten om KOMMERSiELL PÅVERKAN] Det är alltså lätt att förenkla /
generalisera, vilket är raka motsatsen till vad jag kommer att göra nu, nämligen ett
kort djupdyk i en avancerad modell för massmedial påverkan. innan jag skissar upp
modellen ska jag bara påpeka fem saker angående vad massmedia i sig själv innebär.
För det första hänger det på UPPLAGAN, "en masse" människor påverkas ju,, för det
andra hänger det på det faktum att massmedierna är iNDiREKTA det vill säga är
tvungna att ha tillgång till tekniska hjälpmedel såsom tryckpressar et cetera.
Som tredje kännetecken, vilket tidigare tagits upp i detta arbete, tar jag nu upp
iNFORMATiONSPRiNCiPEN eller ENKELRiKTANDET av meddelandet. [En jämförelse
som Edfeltdt gör på sidan 26 är denna: 'Man kan säga, att talröret ner till köket,
som greven använder för att ge betjänten Jean order – i Strindbergs skådespel
Fröken julie – aktiskt fungerar enligt informationsprincipen."]
Vidare är massmediekontakten OPERSONLiG och för att slutligen vara ett fullgott
massmedium måste många nås SAMTiDiGT ELLER SÅ GOTT SOM SAMTiDiGT.

Här kommer modellen:

BEHOV och DRiFTER <–> Könsperspektiv
iNDiViD / PERSON <–> Bild av sig själv
Sociala EGENSKAPER
ARBETSGRUPP / iNSTiTUTiON Pressure?
Övriga sociala KONTAKTER
ALLMÄNHETENS TVÅNG –> Laga, oskrivna regler, sedelära, moral och etik

SÄNDAREN UTTRYCKER NÅGOT

"Att hålla vad man lovar"
MATERiALVAL OCH MEDDELANDEPRODUKTiON Klar produkt förs ut
Kompromiss
BUDSKAP –> KANAL –> KONTAKT
/ |
V
Konflikt
Utbud
Urval
Härigenom sker all påverkan på folk
/ Effektsökeri
M
Feedback


MOTTAGAREN UPPLEVER NÅGOT ANNAT
BEHOV och DRiFTER <–> Könsperspektiv
iNDiViD / PERSON <–> Bild av sig själv
Sociala EGENSKAPER

MEDLEM AV; publik / organ / målgrupp!
ARBETSGRUPP / iNSTiTUTiON Pressure?
Övriga sociala KONTAKTER
ALLMÄNHETENS TVÅNG –> Grupptryck, social acceptans, klastillhörighet,
krav från statens sida, "var lycklig men acceptera Jantelagen", vett / etikett.

Denna modell=samhällets rum.

Modellens till viss del abstrakta synsätt kretsar väldigt mycket kring KANAL
och BUDSKAP, men då det förra mest håller sig inom medievetenskapen
anser jag mig skyldig att lämna det därhän. Det skulle annars ligga utanför
arbetets ram.

PRAKTiSK MEDDELANDE ANALYS
detta arbete behandlar främst bilders betydelser för människor men kombi-
nationen med text är ofta nödvändigt vid till exempel utländsk film, reklambilder
med dess speciella språk och illustrerandet av text. Även ett enkelt anslag
eller ett inbjudningskort prydes lämpligen av både bild och skrift. Utifrån
dessa sker påverkan.

Kommunikationsidentifikation, budskap och mottagargrupp, det är dessa
tre moment som jag avser studera i den praktiska meddelandeanalysen.

Om och endast om så göres, kan man nå en större förståelse eller rättare
uttryckt skapa en förförståelse [Missförstå mig rätt] för det man uppfattar
och 8upplever med alla sinnen:

1] KOMMUNiKATORN / AV / SÄNDAREN
identifiera denna.
Vem är beställare / utförare?

2] BUDSKAPSANALYS
Omfattar helheten av bild och text. På vilket sätt sker gestaltningen?
Denotativa iakttagelser.
iakttagelser av konnotationer.

se dessa begrepp i nästa kapitel.

3]MÅLGRUPP
Hur nås målgruppen av meddelandet?
Vem tilltalas av olika symboliska tecken i texten / BiLDEN?
Vem vill egentligen göra som meddelandet vill att vi ska göra?

PRAKTiSK MEDDELANDEANALYS [STÖRRE]
i en mer omfattande analys kan man gå tillväga så här:

A] KLASSiFiKATiON Huvud- och biavsikter?

B] iNNEHÅLL Första betraktelse, stämning, symbolik.
Bild / text, detaljer, bibetydelser etcetera.

C] UTFORMNiNG Teknik / komposition. Djup / Rörelse, värde?

D] MEDiUM Spridning; var, när, hur?

E] AVSÄNDARE Framställarens / beställarens åsikter.
Hur har dessa påverkats?

F] MOTTAGAREN Varför denna målgrupp?
Mottagarens mottaglighet? Detaljutformning?

g] AVSiKTER Kommersiella / konstnärliga.
Detaljer som motverkat intentionerna?

H] EFFEKT Lättillgänglighet. Känsla / förnuft.
Hur styr bildtexten uppfattningen?

i] ÅTERKOPPLiNG Är denna möjlig; hur?


iNNEHÅLLSFöRTECKNiNG

© Martin Thörnquist 20 april 1993. Specialarbetet Påverkan genom bild och skrift

MT MEDiANAViGATOR  0? &1 2* ~3 4! @5 6¤©% #7 8$ £9 10€ [19962018] *Martin Thörnquist