PRESENTERAR Presents Präsentiert presente présenter PRZEDSTAWiENiE
VAD What Was che cosa Ce qui JAKi
Arbetsversion av Specialarbetet PÅVERKAN genom bild och skrift, Malmö latinskola, S 3 C
VAR Where Wo dove Là où DOKAD MTmedia.SE < 6. PORTFOLiO < 6specialarbete < inledning6specialarbete.html
Slutgiltig version kan rekvireras från Martin Thörnquist
NÄR Whe Wann quando Quand PODCZAS 20 april Vårterminen 1993
UPPDATERAD Uptodate Aktualisiert aggiornato À jour UAKTUALNiONO 21.12.2024
VEM Who Wer chi Chi KTóRZY MARTiN THöRNQUiST [Malmö]
HANDLEDARE; Stellan Widholm [Falsterbo / Malmö] Johan Elmfeldt [Karlskrona / Ronneby / Lund / Malmö]
HUR How Wie come Comment JAKiM iNLEDNiNG
Vi lever idag i ett komplicerat samhällssystem där kontakten med andra människor
är av mycket stor betydelse. Jag har själv hört "mun mot mun" att en person som
levde före industrialiseringen under hela sitt liv endast träffade så många, som var
och en av oss gör på en enda vecka!Då gäller det enligt Åke W Edfeldts Påverkan att "förstå att vi påverkas under hela vårt
vakna liv, hur detta sker och hur långt vi själva har möjligt att ingripa i påverkansförloppet".
[sidan 11]"Ytterst handlar det ju om ett och detsamma, nämligen att påverka enskilda människor i deras beslut". [sidan 7]
Detta sker genom kommunikation vilken kan formuleras på ett lätt sätt: S –> R där "S" står för stimulus eller stimulans och "R" representerar reaktion, respons eller erektion, om man så vill.
Enligt Edfeldt kan man utläsa bland annat dessa skisser för offentlig kommunikation och vad de står för torde framgå.OFFENTLiGHETSPRiNCiPEN
En individ tar kontakt och låter sig informeras. iNDiViD –> MYNDiGHET –> iNDiViDiNFORMATiONSPRiNCiPEN
Trots att "information" låter bra är den alltid envägskontakt och har karaktär av order. MYNDiGHET –> iNDiViDKOMMUNiKATiONSPRiNCiPEN
Den kanske bästa principen där innebörden utmärks av tvåvägskontakt och har kontakt av samtal / dialog.
MYNDiGHET –> iNDiViD och MYNDiGHET <– iNDiViD[Sidan 24–29]
iNNEHÅLLSFöRTECKNiNG
FÖRORD PÅVERKAN
– vad är det?
– hur funkar det?MiNNEN, SiNNEN OCH MEDVETANDE
DET RETiKULÄRA AKTiVERiNGSSYSTEMET
KOMMUNiKATiONSMODELLER
DENOTATiON OCH KONNOTATiON
FRÅN BiLD TiLL SKRiFTKOMMERSiELL PÅVERKAN POLiTiSK PÅVERKAN
– propaganda
– förr i tiden
– i valtiderFiLMPÅVERKAN
– allmänt
– skräck
– romantikSPRÅKLiG PÅVERKAN
– genom talet
– genom texter© Martin Thörnquist 20 april 1993. Specialarbetet Påverkan genom bild och skrift
NAViGATOR 0? &1 2* ~3 4! @5 6¤©% #7 8$ £9 10€ [1996–2024] *Martin Thörnquist