MTMEDiA Copy  PRESENTERAR Presents Präsentiert presente présenter PRZEDSTAWiENiE

VAD What Was che cosa Ce qui JAKi
Arbetsversion av Specialarbetet PÅVERKAN genom bild och skrift, Malmö latinskola, S 3 C

VAR Where Wo dove Là où DOKAD MTmedia.SE < 6. PORTFOLiO < 6specialarbete < Konstnarlig6specialarbete.html
Slutgiltig version kan rekvireras från Martin Thörnquist

NÄR Whe Wann quando Quand PODCZAS 20 april Vårterminen 1993
UPPDATERAD Uptodate Aktualisiert aggiornato À jour UAKTUALNiONO UPPDATERAD


Uptodate



Aktualisiert



aggiornato





À jour








UAKTUALNiONO



tidssvarende




MODERN



oppdatert






современный






05.03.2024




VEM
Who

Wer

chi

Chi


KTóRZY

hvem

KiK

kven



23.03.2024


VEM
Who Wer chi Chi KTóRZY
MARTiN THöRNQUiST [Malmö]
HANDLEDARE; Stellan Widholm [Falsterbo / Malmö] Johan Elmfeldt [Karlskrona / Ronneby / Lund / Malmö]


HUR How Wie come Comment JAKiM KONSTNÄRLiG PÅVERKAN
Konst kommer ju ur ordet kunna och när det gäller denna speciella och svårdefinierade
påverkansform handlar det om den rätta uttrycksformen för respektive konstnär. enligt
Edfeldt: "Konstnärlig påverkan är att i ord och bild, toner och rörelser, färger och former
berätta om företeelser, människor, händelser på ett sådant sätt att mottagarna,
åskådarna, lyssnarna och så vidare får ett material att arbeta med både intellekt och känsla".
[s.131] Alltså kan man inte avgränsa vad detta är på enkelt sätt, men man kan säga att
i både tavlor, skulpturer, filmer, teater, texter, musik och till och med i reklam kan man
möta den konstnärliga påverkan. Att ägna det här kapitlet ovanstående torde vara praktiskt
ogenomförbart varför jag nu tar upp några teorier och resonemang på området. Mer om en
del av konstarterna finns i egna kapitel.

VAD ÄR EGENTLiGEN KONST?
Sådant som etablerade / erkända konstnärer sysslar med ELLER allt som ger mottagaren konstupplevelser.

VAD FÅR LOV ATT KALLAS KONST?
Sådant som inte har någon som helst kommersiell tjäst att fylla ELLER enbart det folk vill betala för.

VEM ÄR ViKTiGAST FÖR KONSTEN?
Konstnären; författaren, skådespelaren ELLER själva verket, uppsättningen ELLER rentav åskådaren; publiken.

FiNNS DET NÅGRA GRÄNSER?
Här syftar jag dels på om man kan sätta bestämda ramar för vad som ska räknas inom till exempel reklam ELLER
konst, dels på om gränserna redan är överskridna eller om så kallade tabun finns ännu. Tar inspirationen aldrig slut?

Sida 28:85
ViLKA ÄR KONSTENS PÅVERKANSMÅL?
Konstnären vet ofta inte detta förrän verket är färdigt OCH konstverk blir ofta inte färdiga ens då konstnären / konstnärerna berättar om verket utan de talar helt enkelt om någonting annat. 'De så att säga fortsätter attdikta. De skriver någonting, som är i samklang med det egna arbete de skall presentera, i ställewt för attförsöka förklara "det'. [sidan 134]

KLOT ÖVER KON ELLER KLOT ÖVER TRATT?
Dessa två begrepp visar schematiskt hur konstnärlig påvekan når individer:

KLOT ÖVER KON
Är Du intresserad av att läsa om detta. Vänligen skriv via FORMULÄR

KLOT ÖVER TRATT
Är Du intresserad av att läsa om detta. Vänligen skriv via FORMULÄR


iNNEHÅLLSFöRTECKNiNG

© Martin Thörnquist 20 april 1993. Specialarbetet Påverkan genom bild och skrift

MT MEDiANAViGATOR  0? &1 2* ~3 4! @5 6¤©% #7 8$ £9 10€ [19962024] *Martin Thörnquist