PRESENTERAR Presents Präsentiert presente présenter PRZEDSTAWiENiE
VAD What Was che cosa Ce qui JAKi
Arbetsversion av Specialarbetet PÅVERKAN genom bild och skrift, Malmö latinskola, S 3 C
VAR Where Wo dove Là où DOKAD MTmedia.SE < 6. PORTFOLiO < 6specialarbete < Forord6specialarbete.html
Slutgiltig version kan rekvireras från Martin Thörnquist
NÄR Whe Wann quando Quand PODCZAS 20 april Vårterminen 1993
UPPDATERAD Uptodate Aktualisiert aggiornato À jour UAKTUALNiONO 21.12.2024
VEM Who Wer chi Chi KTóRZY MARTiN THöRNQUiST [Malmö]
HANDLEDARE; Stellan Widholm [Falsterbo / Malmö] Johan Elmfeldt [Karlskrona / Ronneby / Lund / Malmö]
HUR How Wie come Comment JAKiM FöRORD
Detta specialarbete behandlar ämnet PÅVERKAN GENOM BiLD OCH SKRiFT.
Då jag har konstnärliga ambitioner håller sig arbetet inte enbart inom svensk-
ämnet där Johan Elmfeldt är handledare utan också till ämnet estetisk
specialisering där Stellan Widholm på Pildammsskolan hjälpt mig med
en del litteratur.Mitt syfte med arbetet har varit att ge en överblick över olika former av påverkan som förekommer i samhället.
Att försöka "ta på" vad det magiska ordet påverkan står för har varit ett mål som jag hoppas jag snuddat vid.
Jag är medveten om att det är ett brett område jag spänner över och kommer därför att först redovisa vilka
delområden som finns och därefter betona vissa som jag sett som de mest angelägna. Störst hjälp har jag
kanske haft av Åke W Edfeldts bok från 1973 som heter just Påverkan. Boken har följande överordnade kapitel:
Den vanligaste påverkanssituationen BARNUPPFOSTRAN, att påverka genom SKOLAN, MASSMEDiA, KONSTNÄRLiGT,
KOMMERSiELL-, POLiTiSK- och RELiGiöS- påverkan.
Vad jag särskilt kommer att fördjupa mig i är de mittersta kapitlen, nämligen de om
konstnärlig, kommersiell samt politisk påverkan. Gränserna är dock flytande vilket
kom till uttryck i Hitlertyskland där de olika påverkansknepen kombinerades för att
få "verklig" effekt...
iNNEHÅLLSFöRTECKNiNG
FÖRORD PÅVERKAN
– vad är det?
– hur funkar det?MiNNEN, SiNNEN OCH MEDVETANDE
DET RETiKULÄRA AKTiVERiNGSSYSTEMET
KOMMUNiKATiONSMODELLER
DENOTATiON OCH KONNOTATiON
FRÅN BiLD TiLL SKRiFTKOMMERSiELL PÅVERKAN POLiTiSK PÅVERKAN
– propaganda
– förr i tiden
– i valtiderFiLMPÅVERKAN
– allmänt
– skräck
– romantikSPRÅKLiG PÅVERKAN
– genom talet
– genom texter© Martin Thörnquist 20 april 1993. Specialarbetet Påverkan genom bild och skrift
NAViGATOR 0? &1 2* ~3 4! @5 6¤©% #7 8$ £9 10€ [1996–2024] *Martin Thörnquist