MTMEDiA Community

VAD What Was che cosa HÄLSA Health Gesundheit salute Santé ZDROWiE

VAR Where Wo dove MTmedia.SE < 4.Community! < Hälsa! < 4hygia.html SE FiLNAMNS-FöRKLARiNG: Wikipedia

NÄR When Wann quando UPPDATERAD Uptodate Aktualisiert aggiornato 08.11.2018

VEM Who Wer chi Just nu skänker ALLA en tanke speciellt till de som råkat ut för något ont samt
de som ännu ej ägnat denna sida en tanke ens.
AJ ! MT tänker på Er; just nu tills Ni är mer än friska,
och sedan eller innan dess kan vi ju minst dricka något gott och nyttigt ihop;
Champagne, Martini, Underberg!
Sedan kan man lämpligen ta sig ett bastubad minst !

HUR How Wie come HÄLSA OFTA !

ALKOHOL; Drick gärna måttlig mängd av framförallt vin, enbart till MålTid. Hellre vardagligt
begränsat drickande än helgsupande. 2 glas vin / dag för män 1 glas vin / dag för kvinnor!
[Ø]

BÄR: Helst färska, djupfrysta, torkade utan socker.
BöRNBÄR: Kalium, skyddande egenskaper mot cancer och hjärt- / kärlsjukdomar.
BLÅBÄR: Antioxidanter mot cancer. Bra för hjärnan. Skydd mot urinvägsinfektion, hjärt- / kärlsjukdomar. Antibakteriellt. Mangan / järn.
HALLON: Antivirus, antibakteriellt mot svamp. C-vitamin, folsyra, koppar + järn. Ökar fettförbränningen.
JORDGUBBAR: Antioxidanter. Ekologiska jordgubbar har högre halt av cancerbekämpande ämnen, mer smak, sötma + färg. Kalium, C-vitamin + folsyra.
KöRSBÄR: Minskar inflammationer. C-vitamin.
LiNGON: B-vitaminer, C-vitamin, magnesium + kalium. Bekämpar tumörceller.

FRöN / NöTTER:
CASHEWNöTTER [Anacardium occidentale] omättade fetter och är rika på mineraler, vitaminer + protein
HASSENöTTER [Corylus avelana] E-vitamin och mineraler och innehåller nyttiga omättade fetter.
LiNFRö [Linum usitatissimum] bra för magen, omega 3 + omega 6
MANDLAR [Prunus dulcis] E-vitamin, järn, zink, kalcium, magnesium och innehåller också mycket fibrer
PiNJENöTTER [Pinus pinea] Omättat fett, protein + mineraler
PUMPAKÄRNOR [Cucurbita pepo] Mineraler, vitaminer och protein
SESAMFRÖ, oskalat [Sesamum indicum] mineraler och omättade fetter; Omega 6. Kalcium och järn. Krossas eller mixas.
SOLROSKÄRNOR [Helianthus annuus] protein, mineraler och vitaminer och har hög halt av nyttiga fettsyror, bl a Omega-6.
VALNöTTER [Juglans regia] mineraler och fleromättat fett.
KÄLLA:
Saltå kvarn


FETT; Undvik mättat fett [charkuteri / kött, feta mejeri- / mjölkprodukter; grädde, mjölk, margarin, ost, smör; bakelser, kakor, kex, skorpor] vilka Höjer blodfetterna –> Åderförfettning –> Blodpropp, Hjärtinfarkt, Hjärnblödning]
Omättat fett kan däremot sänka blodfetterna. Enkelomättat fett finns främst i mandel, nötter, oliv- / rapsolja.

Fleromättat fett finns främst i bordsmargarin [Använd ekologiskt BreGott som eventuellt matfett samt olivoljor i matlagning!]
och flytande margarin samt de feta fiskarna; Lax, makrill och sill.
Mat som ökar fettförbränning; Bär, Fisk, Frukt, Grönsaker, Koffeindrycker, Kryddor, Nötter
Näringsämnen som minskar fettförbränning; Alkohol, Ginseng, Godis, Lakrits, P-piller, Snabbmat, vitamin B3 / B6, Vitt bröd

GÅ istället för att försöka hinna genom att jogga, jäkta, springa. GÅ i fotriktiga skor; FotKultur.SE

HJÄRT-TiPS: [Hjärtat är Konstruerat för ett Liv på 120 år!] Härigenom minskas Hjärt- samt Kärl-sjukdomarna som tar Livet av de flesta i 'VälfärdsSamhället'

LiV-GiVANDE NÄRiNG:
FöR MÄN
– ÄT MER Tomat / sås / , Ostron<– zink, Broccoli, Jordnötssmör, Vattenmelon<– kalium
KViNNOR – ÄT MER Papaya<– c-vitamin, Linfrö, Tofu, Bladgrönsaker, Lever

HÄLSO-VÄXTER SOM RENSAR LUFTEN: Amerikanska rymdorganisationen NASA har funnit att följande växter kan använas som Luftrenare; Bambupalm, Banddracena, Benjaminfikus, Bergspalm, Gerbera, Gullranka, Kantdracena, Marginata, Murgröna, Svärmorstunga
ÄVEN FöLJANDE LÄR VARA NYTTiGA ATT ViSTAS NÄRA: DRACENOR: Band / Doft FiKUSAR; Bambu / Benjamin / Fönster PALMER; Bambu / Busk / Findadel / Guld, Prickblad samt Tulpan. öVRiGA; Ampellilja, Brudorkidé, Fredskalla, Fönsterazalea, Gerbera, Gullranka, Krysantemum, Murgröna, Ormbunke.

RöKNiNG; Börja inte röka, om utifall Du börjat sluta genast! [SE ÄVEN MT Community! RöKKRiG / RöK-KRiG Smoke War!]

TUGGMOTSTÅND; öKA TuggMotståndet genom att SLOPA FärdigTuggad Mat / SönderPressad Juice [Smooth Style]. Använd istället / mer av färsk olagad mat; nötter / gryn / frukt / bär! SOCKER; Undvik socker [det räcker inte med att inte använda socker direkt, mycket finns osynligt i Choklad med Låg kakaohalt, Godis, FärdigRätter, Läsk!] MOTiON; Rör på Dig minst 30 minuter om dagen [till exempel en kvart till och en kvart från aktivitet / arbetsplats / skola / sysselsättning]

UTöKA / MiNSKA LiSTAN / TiPSEN OVAN / NEDAN GENOM ATT SKRiVA ViA FORMULÄR

KÄLLOR: Bror Björn Thörnquist [hälsovetare med mera], Fredrik Paulún [Paulúns NÄRiNGSLÄRA Snabbmat för smarta], iMPROVE ME MAGAZiNE, NyfikenVital.ORG
Jan-Åke Gustavsson [professor i medicinsk näringslära på Karolinska institutet], Per Werner [överläkare på hjärtintensiven, föreläsning om sina tankar kring sitt arbetsfält under rubriken 'Det här är mina hjärtefrågor” Bromölla Folkbibliotek hörsalen klockan 19–20 måndag 15 november 2004. [Arrangör: Kulturnämnden],
Primärvårdens Nyheter samt Svenska Transhumanistförbundet.

ANDRA HÄLSO-TiPS: Se MTmedia.SE < 4.Community! < Hälsa! < index.html SE ÄVEN Staffan Lindeberg, Hur gammal är Du?, Avida samt Apoteket

MT MEDiANAViGATOR 0? &1 2* ~3 4! @5 6¤©% #7 8$ £9 10€ [19962018] *Martin Thörnquist